Opis dotychczasowej działalności
Fundacja Terra Glacensis prowadzi działalność od 2015 roku, koncentrując swoje działania na kształtowaniu właściwych postaw ekologicznych wśród społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju. W naszej siedzibie w oficynie renesansowego pałacu w Gorzanowie, stworzyliśmy Europejskie Centrum Edukacji Ekologicznej, odpowiadające za inicjowanie działań upowszechniających wiedzę z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w społeczeństwie. Naszą grupą docelową stanowią zarówno dzieci i młodzież, jak i osoby dorosłe zainteresowane tematyką ekologiczną oraz chcące pozyskać praktyczną wiedzę na temat możliwości praktycznego realizowania zasad zrównoważonego rozwoju.
Działania dotychczas realizowane:
Cykliczna konferencja współorganizowana wraz z Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie pod nazwą „Nowoczesne Zagospodarowanie Zabytków”. Tematyka konferencji organizowanej od 2018 roku skupia się na metodach racjonalnego zagospodarowania terenów zurbanizowanych, ze szczególnym naciskiem na nowoczesne metody zagospodarowania terenów wokół zabytków kultury.
Konferencja ma skierowana jest przede wszystkim do studentów oraz środowisk akademickich, naukowo zajmujących się gospodarką przestrzenną oraz zagadnieniami nowoczesnej i racjonalnej urbanistyki.
Blok tematyczny w EcoIT podczas szkoleń Fundacji Ensalta Academy
Program prezentacji realizowany przez Fundację Terra Glacensis podczas szkoleń skierowanych do pracowników branży IT, upowszechniający wiedzę z zakresu metod oraz korzyści wynikających z zastosowania zasad zrównoważonego rozwoju z naciskiem na możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii w informatyce. Szkolenia odbywają się kilka razy do roku i obejmują swoją tematyką metodologie zarządzania projektami IT, w związku z czym ich uczestnikami są osoby na stanowiskach managerskich i decyzyjnych w przedsiębiorstwach oraz instytucjach centralnych i samorządowych.
Szkolenia w ramach Ensalta Academy:
- 3-4 lipca 2015- TOGAF 9
- 5-7 sierpnia 2015- ITIL Foundation
- 28-30 września 2015- Prince 2 Foundation
- 25-27 listopada 2015- ITIL Foundation
- 10-11 grudnia 2015- AgilePM Foundation
- 11-12 lutego 2016- AgilePM Foundation
- 26-27 kwietnia 2016 ITIL Foundation
- 14-15 lipca 2016- AgilePM Foundation
- 16-17 marca 2017- ITIL Foundation
- 23-24 listopada 2017- AgilePM Foundation
- 30-31 stycznia 2018- Management of Risk
- 20-21 listopada- Szkolenie techniczne Veeam
- 10-11 stycznia 2019 – Szkolenie techniczne Checkpoint
- 27-28 czerwca 2019 – Szkolenie SEP
Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez sztukę.
Cykl wystaw malarstwa autorstwa Krzysztofa Klimka, którego twórczość skupiona jest na naturze, obcowaniu człowieka z przyrodą oraz jego wpływie na środowisko naturalne. Wydarzenie to skierowane jest do społeczności regionu. Jego celem jest kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym również dzieci i młodzieży, poprzez obcowanie ze sztuką uwrażliwiającą na problematykę współczesnej ekologii.
Zarys planowanego przedsięwzięcia
Adaptacja przemysłowego budynku o pow. 600 metrów kwadratowych, położonego na terenie renesansowego zespołu pałacowego w Gorzanowie na centrum edukacyjni ekologicznej ukierunkowane na budowanie wiedzy, świadomości i postaw z zakresu zastosowania odnawialnych źródeł energii.
W budynku pozostawiono ponad 10 metrowy piec węglowy, ponad 20 metrowy komin oraz zabytkowy silnik parowy z 1892 roku dla uatrakcyjnienia oraz skontrastowania współczesnych rozwiązań do nowoczesnych technologii proekologicznego wykorzystywania środowiska naturalnego oraz stosowania odnawialnych źródeł energii.
ECEE funkcjonować jako miejsce w którym będzie można zapoznać się z aktualnie dostępnymi i przystępnymi dla przeciętnego obywatela technologiami OZE, nabyć praktyczną wiedzę jak działają, czym się różnią oraz jakie są korzyści z ich użytkowania i sposoby optymalnego zastosowania.
Obecnie dyskusja dotycząca odnawialnych źródeł energii dotyczy przede wszystkim ich zastosowania w wielkim przemyśle bądź w perspektywie działań na szczeblu państwowym bądź samorządowym. Przeciętny obywatel nie uświadamia sobie możliwości i sposobów zastosowania dostępnych technologii na własny, prywatny użytek.
Centrum, które chcemy docelowo stworzyć, ma być miejscem, które w praktyczny i przystępny sposób będzie upowszechniało wiedzę, metody i technologię dostępną dla konsumenta. Centrum Edukacji Ekologicznej ma być miejscem, w którym prezentowane będą obecnie istniejące i możliwe do zastosowania dla przeciętnego obywatela urządzenia, systemy i rozwiązania techniczne służące praktycznemu zastosowaniu technologii wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
W Centrum mają zostać zbudowane stanowiska edukacyjne, prezentujące sposób działania, przewagi i korzyści z użytkowania, ograniczenia i koszty instalacji oraz utrzymania. Każde ze stanowisk ma za zadanie w sposób przystępny pokazać zwiedzającym do czego służy i czy jego zastosowanie jest optymalnym wyborem dla konkretnego odbiorcy. Wizyta w Centrum Edukacji Ekologicznej powinna skutkować zdobyciem wiedzy na temat obecnie dostępnych na rynku rozwiązań, które technologicznie i pod względem finansowym są dostępne dla przeciętnego konsumenta.
Planowane stanowiska edukacyjne prezentować będą, następujące urządzenia i rozwiązania techniczne:
- Pompę ciepła „powietrze- powietrze”
- Pompę ciepła „powietrze-woda”
- Pompę ciepła „woda-woda”
- Instalację fotowoltaiczną
- Instalację solarną
- Mini turbinę wiatrową
- Instalację pozyskiwania energii z biomasy.
Szansę na sukces Centrum Edukacji Ekologicznej w planowanym kształcie, upatrujemy w tym, że byłoby to miejsce unikatowe w skali regionu, województwa dolnośląskiego a prawdopodobnie również Polski. Pomimo faktu istnienia wielu atrakcji turystycznych w województwie dolnośląskim, które wg danych GUS jest najliczniej odwiedzanym przez turystów województwem w Polsce. Istnieje mnogość zabytków architektonicznych, muzeów związanych z kulturą, sztuką czy nawet historią przemysłu, natomiast brakuje miejsca, które prezentowałoby współczesne technologie w sposób edukacyjny oraz atrakcyjny i praktyczny jednocześnie.
Grupa docelowa dla Centrum Edukacji Ekologicznej jest bardzo szeroka, gdyż ze względu na praktyczny i kompleksowy sposób ekspozycji, skierowana jest dla przeciętnego konsumenta, również tego, który będzie nim w niedalekiej przyszłości. Niezwykle ważny jest element kształtowania postawy proekologicznej oraz świadomości istnienia konkretnych technologii wśród dzieci i młodzieży, które w przyszłości będą konsumentami, ale także w najbliższej przyszłości staną przed wyborem dalszej ścieżki edukacyjno- zawodowej.
Sposób prezentacji stanowisk edukacyjnych będzie również przydatny dla profesjonalistów: architektów, projektantów oraz przedstawicieli branży budowalnej. To te zawody i branże odpowiadają w dużej mierze za upowszechnianie możliwych innowacji technologicznych dotyczących zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Planowane działania edukacyjne w Centrum Edukacji Ekologicznej:
- Warsztaty dla młodzieży szkolnej- współpraca z placówkami edukacyjnymi z całego województwa, organizowanie lekcji i warsztatów z udziałem dzieci i młodzieży. Zajęcia, które w sposób przystępny, ale bez utraty walorów merytorycznych, przybliżą tematykę odnawialnych źródeł energii w codziennym zastosowaniu.
- Stała ekspozycja otwarta do zwiedzania dla turystów odwiedzających region. Każdego roku województwo dolnośląskie przyjmuje ponad 3 000 000 turystów, zarówno z Polski, jak i zagranicy.
- Punkt konsultacyjno- doradczy- możliwość uzyskania zindywidualizowanej porady dotyczącej zastosowania konkretnej technologii z zakresu odnawialnych źródeł energii dla prywatnych odbiorców. W oparciu o wiedzę na temat dostępnych technologii, potrzeb zainteresowanej osoby oraz możliwości finansowych, doradca będzie zarekomendować najbardziej korzystne w danym przypadku rozwiązanie.
- Warsztaty dla architektów i projektantów jako platforma komunikacji producentów technologii z branżą architektoniczną, w celu zwiększenia świadomości na temat najnowszych dostępnych technologii w potrzeb i rozwiązań na etapie projektowania.
- Seria spotów edukacyjno- promocyjnych w formie wirtualnych spacerów po Centrum Edukacji Ekologicznej, celem upowszechniania wiedzy o metodach wykorzystania odnawialnych źródeł energii w zasięgu ogólnopolskim.
Budżet
- Adaptacja budynku do celów ECEE oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych: 1 500 000 zł
- Ocieplenie budynku
- Wymiana poszycia dachu
- Wymiana okien
- Dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych, windy, dostosowanie toalet, szatni oraz punktu obsługi klienta do potrzeb osób niepełnosprawnych, systemy prezentowania treści zarówno dla osób niewidzących i słabowidzących, jak i niesłyszących)
- Stanowiska demonstracyjno- edukacyjne: 450 000 zł